Tankar runt piratkopiering

Ett väldigt hett ämne inom spelindustrin rör piratkopiering. Alla har en åsikt och många tror sig åtminstånde vara pålästa.
Martin Walfisz, före detta VD på Massive Entertainment hade gästföreläsning här i Skövde för några dagar sedan. Där redovisade han att 80-90% av alla spel som spelas är piratkopierade. Såklart skulle inte  försäljningen av dataspel femdubblas om man uppfinner det perfekta piratkyddet.
Men det finns en oerhörd massa människor i världen som aldrig köper något. Jag känner pirater som påstår att de som piratar även konsumerar mer kultur och ändå betalar mer. Detta låter väldigt fint på papper, med undantag för att jag känner personer som använder dessa argument, utan att ha köpt någon som helst kultur sedan millenieksiftet.
Härligast av allt är radikalpiraterna som verkligen inte anser att man har rätt att tjäna pengar på intelektuella rättigheter. Personer som inte köper spel eller köpfilm för att det är dyrt, låter bli att gå på bio för att det är dyrt och "vissa inte kan vara tysta". Personer som inte ser några program på TV för att de vill slippa reklam och vill se vad dom vill se när dom vill se det.
Jag känner personer inte ens varit villiga att lägga ut en femtiolapp på Half-Life, trots att deras absoluta favoritspel i hela världen råkar vara Counter-Strike.
Under den här gästföreläsningen framkom även argumentet att "det finns ingen God Given Right att kunna livnära sig på spel". Detta stämmer väldigt väl. Men det finns det inte för någon annan bransch heller. Läkare har ingen av gud given rättighet att tjäna pengar på att rädda liv. Det jag kan säga är däremot att spelutvecklare har, och ska fortsätta ha rätten att bestämma över sina verk.
Viss piratkopiering kommer alltid att förekomma, och detta är inget stort problem. Men då spelutvecklare får reda på att deras spel spelas av en mångmiljonpublik, trots att de bara sålt strax över hundra tusen exemplar och därav är nära konkurs, då blir det en helt annan grej. Jag kommer citera Walfisz, som menade att "Ju fler som piratar istället för att köpa, ju färre bra spel kommer det".
Alternativa metoder för finansiering av spel kommer i framtiden. Det kan bli reklam, mikrobetalningar och abonnemang. Men dessa är något osäkra. I fallet Battlefield Heroes har man fått ta till en del extrema åtgärder för att öka lönsamheter. Bland annat kan nu betalande medlemmar få tillgång till överlägsna vapen, trots att teamet från början lovat att inte göra detta. Och även om man lyckas göra dessa metoder mer effektiva i framtiden så återstår faktum att detta inte passar alla spel. Ingen av dessa metoder skulle exempelvis passa in i ett Zelda-spel.
Piratproblemet handlar i grund och botten om brist på grundläggande respekt för upphovsmän. Många förstår inte hur spelindustrin fungerar. Där vissa fortfarande tror på att det är ett kompisgäng med spelnördar som slängt ihop valfritt AAA-spel och sedan roffar åt sig miljoner, väljer andra att generalisera genom att påstå att spelindustrin eller vissa utgivare gör oerhörda vinster. Och visst, EA gör enorma vinster, detta betyder dock inte att vartenda team gör det. DICE sålde exempelvis väldigt få exemplar av Mirrors Edge. Om ditt favoritspel säljer dåligt så är chansen stor att det inte blir någon uppföljare, uppgradering eller ens patch. Oavsett om hela din vänskapskrets spelar det eller inte. För även om jag skulle vilja sätta mig ner och skapa världens bästa spel, med tio års utvecklingstid och sedan dela ut det gratis till hela världen så går det inte. Dataspel är mitt yrke, precis som en snickare så måste jag tjäna pengar för att överleva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0