Jakten på en ny spelmotor

Som bekant för alla som tidigare läst min blogg så har jag för ambition att bli Level Designer. Efter erfarenheter av allt från Age of Empires baneditor till Battlecraft 1942 fastnade jag under en lång tid för Hammer Editor. Det är i just den editorn där jag byggt Swedenmap och Wizna.

Men efter en massa strul har jag nu tröttnat på Hammer Editor då denna är väldigt instabil, och trots flera år ute på marknaden är full av underliga randombuggar. Därför har jag nu givit mig ut på jakt efter en ny baneditor som är lika lätt att använda och lika kraftfull som Hammer, fast mer pålitlig.

Det jag främst inriktar mig på just nu är Unreal 3-motorn som just blivit gratis att använda ickekommersiellt. Detta delvis för att jag hört positiva kommentarer från vänner, delvis för att banverktyget verkar snarlikt Hammer.

Vidare överväger jag även att undersöka CryEngine. Denna verkar dock inte lika sannolik med tanke på min förhållandevis sega dator, och eftersom att jag inte känner någon som tidigare använt den.

Kortspel: Feudal Society

Som del i en kurs har jag skapat ett kortspel jag kallar Feudal Society.

Precis som jag tidigare utlovat hamnar nu spelet här på Bloggen. För tillfället är det bara regeldokumentet som är uppe, men sen ska jag även skriva en kortare text om arbetet med att få fram spelet. Enjoy!


Story:

Det är 1400-tal, och Hertigen i det feodala samhället Gransjö har avlidit. Då denne inte har en son som kan ärva hans titel börjar flera av invånarna i Gransjö att försöka ta hans plats.

 

Innehåll:

”Vanlig” kortlek samt speciell kortlek innehållandes 2x4 hjältekort.

 

Regler:

Spelet är avsett för 4-8 spelare.

 

Om ni är färre än 4 spelare gäller en mindre mängd extraregler:

Innan ni inleder en spelomgång måste kortleken sorteras. De/den färg(er) som inte används ska sorteras bort ur leken.

 

Varje spelare får i början av spelomgången fem dolda spelkort samt ett hjältekort. Hjältekortet representerar vilken klass man tillhör samt vilken färg man ska samla på. Hjältekorten ska ligga synliga på bordet framför respektive spelare. Se under ”klasser” för fullständig information. I varje spelomgång krävs att det finns minst en spelare utav varje klass. Detta ordnas lämpligtvis med en förutbestämd kortlek. Vasallen börjar alltid spelomgången. Om flera Vasaller finns väljs den som börjar genom en omgång Sten-Sax-Påse. Spelarna turas om i medsols ordning.

 

Spelet går ut på att varje spelare ska ha kort i sin egen färg för motsvarande 35 poäng. Kortens värde indikeras av valören (Ess=1).

 

Spelare får aldrig ha mindre än fyra kort. Om en spelare får färre kort än fyra får denne dra så många kort ur högen som behövs för att komma upp i fyra.

 

I början av varje varv vänds ett kort från högen upp, ”visas på torget”. Spelarna får i tur och ordning välja om de vill byta ut ett valfritt kort på hand mot detta. Om spelaren väljer att genomföra bytet, måste denne lägga fram sitt kort, och därigenom möjliggöra för andra spelare att ta detta istället. För varje runda förskjuts tillfället då man vänder upp kort med en person.

 

Slumpmässigt urval av annans kort går till på så vis att ”offret” vänder upp och ner på sin kortlek och låter sin fiende dra ett kort.

 

En spelare ska genomföra följande sekvens under sin runda. Notera att allt är valfritt, utöver första samt sista steget. Det räknas inte som att spelaren har handlat förrän han lyckats med en affär, således kan spelaren fråga andra spelare flera gånger om de vill byta, så länge inget byte äger rum.

  1. Vänd kort (om det är dags)
  2. Dra kort (Vasall)
  3. Torget
  4. Agera
  5. Handla
  6. Använd specialkort (om du vill)
  7. Säg ”färdig för dagen” för att indikera att du är färdig

 

Att handla:

Spelarna får handla såväl kort som tjänster med varandra. Hur specifik man vill vara vid förhandlingarna är upp till spelarna detta berör. Förhandlingar sker på sådan röstnivå att övriga spelare kan höra.

 

Spelare får försöka handla så många gånger de vill under sin runda, men bara ett lyckas en gång.

 

Alla spelare får under sin tur byta tjänster med andra spelare. Vid fall av oärligt byte ångras bytet och den oärliga spelaren får stå över en runda.

 

Om en spelare ljuger vid byte med motspelare får denne stå över en runda och den ”lurade” spelaren får välja om denne vill byta tillbaka till sitt gamla kort eller ej. Lögn avgörs i tveksamma fall av ”offret”.

 

 

Klasser

 

Krigaren =                    Ruter

Tänker ta hertigens villa med våld.

Kan försvara valfri spelare mot stöld eller andra krigare, samt anfalla andra spelare. Krigaren markerar den han försvarar genom att sätta sitt hjältekort ovanför dennes. Krigaren tar varje runda emot en tidigare överenskommen poängsumma från den försvarade. Krigaren kan även påtvinga andra spelare sitt skydd. Detta innebär att spelaren försvarar en annan spelare i två rundor och tar emot ett slumpmässigt utvalt kort som lön.

En hjälte kan endast försvara en person åt gången, och kan inte dra sig ur ett försvarsavtal. Då krigaren inte beskyddar någon annan beskyddar han ”sig själv”, alltså kan han inte bli rånad.

 

Tjuven                                =                    Spader

Tänker stjäla hertigens krona och därigenom maktposition.

Kan stjäla slumpmässigt utvalt kort från andra spelare. För att stjäla ett kort av motspelaren måste tjuven använda lägga upp till två valfria attackkort bredvid sitt ”offer”. Dessa två attackkort måste vara av samma färg. Tjuven ska sedan dra kort från sitt offer enligt principen ”slumpmässigt urval”. Tjuven får högst dra kort till ett totalt värde av det kort han anföll med (klädda kort=1). Om tjuven går över denna summa förlorar han det sista kortet denne drog. Anfallskorten slängs efter användning.

Om man stjäl på annans beställning tillhandahålls tjuven attackkort och ett lönekort. Attackkortet/korten används för att anfalla offret, medan lönekortet är betalning åt tjuven. Om tjuven lyckas råna motspelaren ska denne lämna de stulna korten till beställaren samt lägga anfallskortet ”på torget”.

 

Vasallen                             =                    Klöver

Tänker köpa sin plats av kungen.

Vasallen är rik och drar således ett kort varje spelrunda. Detta medför att han har större chans att få klöver, samt får större resurser att köpa tjänster för.

 

Gentlemannen / damen     =                    Hjärter

Tänker gifta sig mer hertigens dotter och ärva positionen.

Kan varje runda be spelaren direkt till vänster eller höger om sig om kort. Dessa kan inte neka spelaren något. Samtidigt kan en av spelarna be gentlemannen om kort. Om bägge spelare vill be gentlemannen om kort under samma spelrunda måste de slåss (sten-sax-påse). Såväl gentlemannen som dennes granne får innan utdelning ange om denne är vänligt sinnad eller ej. Om den tillfrågade är vänligt sinnad kan motspelaren med valfri precision ange vilket kort denne vill ha. Om den tillfrågade inte är vänligt sinnad sker ett tidigare beskrivit slumpmässigt urval.

 

Specialkort:

Specialkort är kort med specifika egenskaper. Dessa kort förbrukas vid användning, det vill säga att de slängs från din hand när de används.

Joker             =                    Spelaren kan kräva ut ett specifikt kort. Om motspelare har detta kort ska han lämna det ifrån sig. Har ingen kortet så försvinner det ur leken.

Kung              =                    Spelaren kan dra tre nya kort ur högen.

Dam               =                    Spelaren kan slänga allt på sin hand och ta en ny hand. Spelaren ska dra så många kort denne hade på sin tidigare hand, med ett minimum på fem.

Knekt            =                    Tvinga valfri spelare att bjuda dig på en tjänst. Gentlemannen/damen ger dig ett kort oberoende av ditt läge, krigaren försvarar dig i två rundor, tjuven stjäl åt dig (kan ej tvingas att stjäla av sig själv) och Vasallen ger dig ett kort.


Disaster: Day of Crisis

Disaster: Day of Crisis var bland de första spelen som visades till Wii. Sedan blev det tyst och många befarade att projektet var skrotat. Men sent 2008 smög Nintendo ut spelet på marknaden.

Och detta är extremt synd, för Disaster är ett riktigt bra spel.
Innan spelet är slut får du skjuta ner helikoptrar, springa undan flodvågor, hoppa med bil över lava och ge hjärt-lungräddning.
Och spelet lyckas väl med att blanda spelmoment utan att det hela känns som en minispelsamling. Du får utforska omgivningarna på fri fot, ta del av ljuspistolmoment, köra bilar och ta del av diverse olika andra moment.

Spelet försöker verkligen vara Metal Gear Solid, med många, långa och väldgjorda filmscener som för storyn fram och en grafisk stil som påminner en hel del om Metal Gear Solid 3 och uppgraderbara vapen i stil med MGS4. Du spelar som Ray, som jobbar på stans krishanteringsenhet. En grupp terrorister har stulit ett flertal kärnvapen och hotar att spränga flera stora Amerikanska städer. Snart inträffar dessutom en rad naturkatastrofer och Ray är den enda som kan rädda läget. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det ibland känns skamlöst likt filmerna The Rock och Dante's Peak. Trots, eller kanske på grund av det är alltså berättelsen ovanligt välgjord för ett spel.

Spelets mest ojämna del är grafiken. Ena sekunden får du se flodvågor som är häpnadsväckande dramatiska och antagligen den mest realistiska avbildningen av en skog som någonsin existerat i ett spel, och i nästa springer du runt i detaljfattiga korridorer som får Goldeneye till Nintendo 64 att framstå som modernt och bekämpar eldlågor som ser ut som något taget från Sega Saturn.

För den som bara vill spela igenom spelet, så rör det sig om en ganska kort kampanj, cirka tio timmar. För den som vill låsa upp absolut allt finns dock orsak att spela om spelet flera gånger. Kort och gott, ett väldigt annorlunda och varrierat spel med väldigt ojämn grafik.

4/5

RSS 2.0