Mina intryck av Kinect/Move

Det är några veckor sedan E3, och vad som tidigare var tänkt att bli en försenad E3-sammanfattning kommer nu bli ett par "vanliga" inlägg.

Jag tänker börja med en liten rant. För er som missade förra årets E3 så har Sony och Microsoft utannonserat ett varsitt nytt kontrolldon till sina konsoler. Microsofts dito hette Project Natal och är en två kameror och en mikrofon. Tanken med de dubbla kamerorna är att konsolen ska kunna se i 3D. Sonys nya grej var en klon av Wiimote. Skillnaden verkar vara att den är svart, rund och har en färgglad boll i ena änden, vilket givit den smeknamnet Playstationdildon.

some_text

Denna kombo liknar två saker. Ser du vilka det är?

Nytt för i år med dessa grejer är inte direkt många. För Natals del gäller att den inte längre heter Natal, den heter numera Kinect. Dessutom har man visat nya spännande spel till formaten. Jag har med spänning sett fram emot att få se vad Rare har hållit på med den senaste tiden, och på E3 visade det sig att de hade jobbat med ett Kinetic spel. Det heter Kinetic Sports. Man deltar i minisporter. Man spelar som sin Xbox-mii. Kort och gott: Rare har återgått till sina gamla vanor, och utvecklar kloner. Fast den här gången verkar det vara utan någon charm eller entusiasm, som exempelvis när Rare klonade Mario Kart och skapade Diddy Kong Racing.

Jag tror att Kinect/Playstationdildon kommer floppa ganska så fundamentalt. Det Microsoft och Sony försöker göra med dessa tillbehör är att locka över casualspelarna från Nintendo. Men jag tvekar att casualspelarna ser HD som något viktigt, och jag känner inte till en enda corespelare som vill ha en Kinect/PSdildo. Nintendo ville från början lansera Wiimoten som ett tillbehör till Gamecube, och de valde att istället satsa på ett nytt format av en väldigt bra orsak. Eller snarare 2 bra orsaker.

some_text

Kinect: Eyetoy version 2.

Den första har att göra med klarhet. Dom flesta är inte lika insatta i spel som vi spelnördar. Varje gång som man lanserar spel som kräver extra tillbehör, så råkar vissa personer köpa det här spelet, trots att de saknar tillbehöret, vilket får personerna att känna sig lurade. Det är bara att se på en av mina vänner, som skaffade ett Playstation innan Dual-Shock kom ut, och först förvirrad, och sedan arg över att alla spel kräver Dual Shock. Om tillbehöret medföljer alla konsoler från början, så har alla tillbehöret.

Den andra har att göra med användbarhet. Det är bara att se på Expansion Pack till Nintendo 64, som dramatiskt förbättrade konsolens prestanda. Eftersom att alla inte hade tillbehöret, var det många utvecklare som lät bli att utveckla spel som använder det.

Wii är helt enkelt för etablerat bland casualfolket. Microsoft och Sony räknar med att deras konsoler kommer vara deras senaste och bästa i 5 år till. Vi vet sedan innan att Nintendo alltid påbörjar sin next-gen konsol i samma stund som deras föregående konsol går att köpa. Få känner till det, men Nintendo hade mer konventionella konsoler i backup ifall DS och Wii skulle floppa. För att vinna över tredjepartsutvecklarna räknar jag ganska kallt med att Nintendos next-gen konsol är precis runt hörnet. Jag ser en ganska stor sannollikhet att de på nästa E3 kommer utannonsera vad vissa hittills kallat Wii HD. Det vill säga en konsol som är lika casualvänlig som Wii, fast snäppet kraftfullare än Playstation 3. Detta skulle göra det mycket enkelt och billigt för tredjepartsutvecklare att konvertera spel från konkurrenternas konsoler, vilket skulle vinna över corespelarna. Och min spekulation verkar bekräftas från högsta ort: Satoru Iwata själv har enligt n-europe påstått att Nintendo tänker lansera nästa generations konsol kommer lanseras när 30% av alla hushåll har 3DTV hemma.

Är detta Playstation 3 och Xbox 360's framtid?

Och om detta händer kommer konkurrenterna att hamna i en lurig sits. Man kan dra paralleller till Sega i början på 90-talet. De hade stora framgångar med Mega Drive, och bestämde sig för att rida på sina framgångar och lansera uppgraderingar till formatet. Först kom Mega CD, sedan kom 32X. Men innan 32X ens var ute på marknaden fick de utannonsera Sega Saturn, för att kunna konkurrera med Sony Playstation. Resultatet blev att en del spelare köpte dessa tillbehör, och ett antal utvecklare stödde det, innan det visade sig att dessa nya format redan var döda. Resultatet blev att Sega förargade och tappade både kunder och tredjepartsutvecklare. Och detta är en sits som Microsoft och Sony kan hamna i. Om de väljer att inte acceptera detta, så får de acceptera att Nintendo inom kort har en kraftfullare konsol.


RSS 2.0