Mer tid!

Återigen är det ett tag sedan jag senast skrev ett inlägg här.
Min krokikurs är nu avslutad, samtidigt som tentan i sannolikhetslära är klar. Detta innebär att jag nu har mer tid än vad jag haft på länge.


Det första jag utnyttjade min extra tid till var att skapa en egen hemsida. Kolla gärna på www.holgerssondesigner.tk. Tanken med hemsidan är att potentiella arbetsgivare ska kunna se mina verk. Innehållet är än så länge inte så hemskt spännande, men det ska ändras inom en snar framtid.

För första gången på många veckor satte jag mig vid Maya och bestämde mig för att göra en lågpolymodel. Valet föll på en Volvo 240, då jag av någon orsak fått för mig att den skulle vara enkel att avbilda:

Som synes finns det en del jobb kvar, men ändå börjar det ta form. Till en början bestod bilen av ca 150 trianglar, men efter kritik från en vän har jag pressat ner denna siffra till 100st, och frågan är om jag inte ska plocka bort ännu fler. Men tonvikten har gått på texturerna, och jag börjar bli nöjd. Den nuvarande grillen och framlysena ska bort, då de bara är referensbilder som jag använder för tillfället. Än så länge är jag nöjd med resultatet, så det ska bli spännande att se hur slutresultatet blir.

Men idag inledde jag istället en annan model, nämligen en färja till Fenixanimationen:

Återigen är det önskade slutresultatet fotorealism och mycket möda har gått till att ge fartyget en autentisk, sliten look med rost och bucklor. Fartyget är löst inspirerat av ett flertal verkliga förebilder, men behåller en egen identitet.

Samtidigt börjar det närma sig lansering för nya nummret av Kårkatt. Med tanke på att vi inte fått något matrial att behandla ännu räknar jag med ett gäng riktigt jobbiga kvällar för att få ihop allt i tid.
På återseende!

Praktik

Nu kanske ni undrar varför det inte händer något på Fenixfronten, och då är situationen sådan att jag för ett par veckor sedan fick ett mail utav Pieces Interactive där jag erbjöds att få praktisera inom QA.
Då jag sedan en längre tid tillbaka sökt just praktik kunde jag inte motstå detta erbjudande. Numera jobbar jag alltså runt 20 timmar i veckan på att testa ett av deras spel. Då jag skrivit på ett NDA kan jag inte säga så mycket om spelet i fråga, utöver att det verkar riktigt kul (dock har jag börjat tröttna efter 50 timmar, varav ca 20 tillbringats på två banor).
Att jobba med "riktiga" spelutvecklare har givit mig en betydligt större insikt i hur det faktiskt fungerar i branschen. Samtidigt förvånas jag över likheterna mellan de spelprojekt jag jobbat på i skolan och hur det går till ute i verkligheten.

Annars har det gått bra i med plugget. Förra veckan presenterade jag uppenbarligen "kvällens mest eleganta tal" på kursen Tala och på krokin börjar jag bli allt skickligare.

Just nu är det dock tentaplugg som gäller. Imorgon har jag salstenta i Regelsystem och Sannolikhet, därefter ska jag försöka färdigställa min inlämningsuppgift i kursen, nämligen ett kortspel vid namn "Feudal Anarchy". Ett assymetriskt "rollspel" som utspelar sig i det feodala samhället. När spelet är klart hamnar regeldokumentet här.

Utöver detta har jag gjort en preliminär hemsida till studenttidningen jag jobbar på, Kårkatt. Adressen är för tillfället: www.karkatt.tk.

Här kommer dessutom lite bilder på det jag gjort till Fenixanimationen sedan senaste uppdateringen:



RSS 2.0