Fenix - Flygvapnet återuppstår (del 2)

Här kommer en liten updatering på hur det går med Fenixanimationen.

Lite småspontant har jag beslutat mig för att dra ihop en modell av en TU-95, alltså ett Ryskt bombplan. Detta ska eskorteras av antingen en grupp SU-47 eller MiG 44, det vill säga Ryska framtidsplan och sedan skjutas ner av Fenix. Tidigare har jag även övervägt att ha med det mer moderna TU-160, men jag beslutade mig för att ha med den här gamla klassikern som ändå ska finnas i tjänst fram till år 2040.

Jag är riktigt nöjd med planet, även om vissa ändringar kommer göras. Innan jag speglade planet sparade jag en sepparat fil med den ospeglade modellen eftersom att jag vet att Maya har en vana att göra svårupptäckta men irriterande missar. Och tur det, för efter att jag tog den här bilden upptäckte jag att Maya har förstört hela aktern. För enkelhetens skull har jag valt att texturera planet innan jag speglat det. Den främsta orsaken var att spara arbete, men en annan var även att spara på systemresurser, eftersom att jag bara behöver ha hälften så stora texturer.

Tro det eller ej, men en av de jobbigaste sakerna på hela planet var att få ihop var proppellrarna. Jag har experimenterat med 3D-propellrar i både ett och flera lager, men insåg snart att det skulle vara lättast med en väldigt platt cylinder med transparens. Även här blev det mycket experimenterande med foton, filter, stilar och annat. Efter många om och men blev resultatet så som ni ser på bilden ovan. Det är skapat helt för hand och har olika fram och baksidor. Först och främst ser det bra ut, men eftersom att den är så simpel innebär det att jag inte tvungetvis måste rotera proppellrarna

Efter en massa krångel med extremt överexponerade bilder har jag även beslutat mig för att ge upp gällande fysikbasserad himmel. Istället har jag gjort en skybox med hjälp av foton jag tagit i Båstad. Även om det ser okej ut här på bild så är den egentligen inte så bra. Nästa gång jag ska göra en fotobaserad skybox ska jag använda en helikopter :D Jag har en massa foton avsedda för skybox på min andra dator som jag har för avsikt att i alla fall försöka få ihop. En sak som är klar är i alla fall att den här skyboxen inte kommer användas i slutändan.

På bilden nedan ser ni aktern som så felaktigt mergeats av Maya. Jag ska se till att fixa till felet manuellt nästa gång jag sätter mig och ska jobba.

För övrigt har jag påbörjat en flygbas, och jag är relativt stolt över resultatet. Hela terrängen är uppbyggd av tiles. dessa tog faktiskt ganska lång tid att få till.

Utöver detta har jag byggt en trafikledarkärra och en hangar 90. Dessa modeller tog inte nämnvärt mycket tid att skapa och texturerna var inte heller så jobbiga, ändå ser de riktigt bra ut. Jag kan inte säga annat än att jag är tacksam för att försvaret målar allt grönt!

Sen har jag skapat skogstiles. Dessa består utav foton på en skog från en vinkel med transparens tillagd. För att ge skogen en trovärdig look lägger jag ut ett underlag med texturer från ett kalhygge. Dessa tiles ser bara trovärdiga ut från EN vinkel (dock ser de riktigt trovärdiga ut från denna), men med tanke på att detta är en animation och inte ett spel ser jag det inte direkt som ett minus.

 

Bilder på allt detta i nästa inlägg!


RSS 2.0