Core och casual

Det har länge talats om casualspel. En del menar att spelindustrin måste anpassa sig ef

Många spelutvecklare anpassar sina corespel till casualspel vilket ofta leder till frustration från corespelarna. Min åsikt är att man istället bör anspassa casualspelen till corespelarna.

 

Först måste jag definiera vad casualspel är. En casualspelare är i min mening en person utan något egentligen stort intresse av dataspel, eller av annan orsak inte kan eller vill ägna mycket tid åt spel. En casualspelare spelar någon enstaka timme ibland. Jag ser det som positivt att man ska kunna spela tillsammans med sina föräldrar, sin flickvän eller helt enkelt sina vänner som egentligen inte är gamers.

Men jag tror inte på dagens casualspel. Problemet ligger i att de flesta av dagens casualspel enbart är skapta för att passa casualspelare. En person som spelat mycket irriteras av att dagens casualspel inte innehåller mycket variation och att slump och andra utjämningsmekanismer används så mycket att den skickligaste spelaren inte tvungetvis vinner. Utöver detta så praktiskt taget idiotförklarar man casualspelarna genom att ge dom färgglad grafik, uppgifter anpassade till treåringar och kompetitiva moment där slumpen avgör vinnaren. Och just detta försök att idiotförklara casualspelare tror jag kommer leda till slutet på dagens casualspel.

 

Så hur tycker jag att casualspel ska vara? Jo, vi finner svaret om vi blickar bakåt, mot arkaderan. Sega Rally, Out Run 2, Time Crisis, Crazy Taxi och Galaga är bara några exempel på koncept som skulle kunna användas i casualspel. För hur svårt är det egentligen att lära sig Sega Rally? Man har en automatväxlad bil, så det enda spelaren behöver bry sig om är att gasa, bromsa och svänga. Man kör ner för en väg utan alternativa rutter eller liknande.

Såklart är dessa spel inte lämpliga att bli casualspel rakt av. Dessa spel är ofta väldigt svåra och om man ska klara dessa spel måste spelaren spela igenom dessa i en enda omgång, vilket kan ta flera timmar. Men grundtankarna kvarstår: en ickespelare ska kunna plocka upp handkontrollen, se en instruktionsruta som får plats på en enda skärm som visas i kanske tio sekunder och sedan kunna spela spelet. Spelaren behöver inte vara duktig på spelet, men han/hon ska förstå vad spelet går ut på och hur man styr praktiskt taget med en gång.

 

Det näst viktigaste för ett casualspel efter lättförståelighet är en lagom dosering. Spelet bör aldrig försöka tvinga spelaren till att spela i mer än tio minuter. Som jag tidigare fastslagit har en casualspelare antingen inte lust eller tid att tillägna spel så värst mycket tid. Samtidigt anser jag generellt sett att man återigen bör anpassa banor och utmaningar så att man inte ska behöva checkpoints. Fler och kortare banor/uppdrag är min åsikt.

En åsikt som vissa har runt casualspel är att man bör göra allting tillgängligt för spelaren från början. Jag håller inte med om detta alls. Min åsikt är att man ska ge spelaren väldigt begränsade möjligheter från början och sedan konstant belöna spelaren. Spelaren ska känna hur duktig han/hon är genom att konstant få belöningar. Nya bilar/vapen/karaktärer, nya banor etc. Samtidigt måste belöningarna vara något triviala. Spelaren ska inte få nya funktioner som denne inte förstår.

 

Kort och gott: jag tror inte på att casualspelarna kommer att innebära att vi får sämre spel. Istället tror jag att casualspelen i framtiden kommer bli bättre och tilltala corepubliken.



Kommentarer
Postat av: Althea

Svar; Eftersom du studerar till spelutvecklare så kan du utan tvekan sånt här mycket mer än mig. Jag är verkligen inte insatt men tycker det är kul att ha lite småkoll. Jag kan hålla med dig om att det krävs att köpa till så mycket, och har man inte redan ett PS3, ja jäklar då får man ha gott om pengar på banken. Så ja, det är helt klart en nackdel för Sony, och igen så ja.. Wii är familjespel och casual. Varför ska PS hugga in sig på en annan marknad när deras målgrupp är corespelarna? Man ska aldrig bredda sig för mycket, då blir allt kasst i slutändan. Nischa in sig och bli bäst på det helt enkelt. Nej, jag tror inte heller på detta men intressant att de kommer iaf =)

2010-03-11 @ 17:59:15
URL: http://altheatrollet.blogg.se/
Postat av: Robin

Funderar seriöst på att gå en utbildning inom spelutveckling själv. Är spel jag vill håll på med så. Väldigt intressant text ialla fall. Inte för att låta bitter eller något. Men allt fler som är i spelbranchen kommer ju underfun med att dagens kids vill ha mest hjärndött skräp.



Finns givetvis undantag. Men kreativa och nytänkande titlar säljer oftast dåligt. Det är därför EA fortsätter att nöta Sims serien to the end of time. Så länge skiten säljer, så fortsätter dom.



Är ju bara att ta Grim Fandango, bästa äventyrs spelet ever. Trots bra betyg så sålde det dåligt.



Du får ha en bra helg dude. Om du är intresserad så kan vi kör ett länk byte btw. För det är alltid intressant att kunna läsa om någon som studerar inom spelutvecklings biten.



Cheers

2010-03-12 @ 10:24:13
URL: http://gamingground.blogg.se/?tmp=29221315

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0