Tillämpning av fototexturer

Japp, då har jag haft lite fullt upp. Som ni vet har jag tagit en stor kvantitet foton med syfte att användas till fototexturer. Och igår satte jag mig ner för att omvandla texturerna till modeller.
Först satte jag igång med att göra ett träd basserat på två stycken foton. Då de ska användas i en flygscen så gör det inget att träden inte ser så bra ut på nära håll. Jag måste faktiskt säga att jag är smått imponerad av resultatet. Jag har tidigare slitit med att försöka få till träd med enorma kvantiteter polygoner, men denna simpla metod har givit ett snyggt resultat. Träden kommer dock behöva lite mer arbete, då jag inte slutfört transparensen ordentligt.
Även snötexturen är består av ett foto. Dock såg det för loopigt ut, så en hel del arbete fick göras med såväl klonverktyget som gradientverktyget. Vad som kanske inte syns på bilden är att bumpmapping har använts på snön. Jag gjorde även en istextur utifrån foton, men denna var allt annat än imponerande.

 

Senare försökte jag mig på att göra en lågdetaljerad stuga, och resultatet syns nedan. Texturupplösningen ligger på 512x512 pixlar medan modellen består av 32 trianglar.

Återigen är jag nöjd med resultatet med tanke på att modellen ska användas i en flyganimation. På de avstånd där dagens modeller ska användas kommer detaljer inte att synas. Jag valde även att snabbmodellera en MiG 21, denna modell blev dock inte så bra som jag ville, även om den blev bra med tanke på tiden jag investerade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0