Global Game Jam 2010
Japp, då har jag varit på mitt första gamejam: Global Game Jam 2010. En relativt nystartad tävling, och fullständigt ny i Skövde. För er som inte vet så går ett Game Jam ut på att man delas in i lag på 5 personer som under 48 timmar ska utveckla ett spel utifrån ett tema som avslöjas i evenemangets början.
Temat för årets Global Game Jam var Deception, det vill säga att bedra. Till detta fanns även ett krav att vi skulle ha med en åsna, en apa eller en nyckel i spelet. I början flödade idéerna, men snart insåg vi tidsbegränsningen och spelet vi till slut valde att skapa kallas Illusive Escape. Du är en ondskefull magiker som tänker hjälpa kriminella att rymma från ett fängelse genom att klä om dom till fångvaktare.
Det största felet anser jag vara att jobba i Unity. Detta orsakade nämligen en lång rad följdfel. Först och främst ökade tidsåtgången jämfört med t ex Gamemaker. Det spel vi skapade skulle, ej räknat grafik, kunna skapas på under 12 timmar i Gamemaker. Vi satsade på att klara en acheivement som gick ut på att enbart använda 16 färger. Men problemet är att Unity är anpassat efter 3D. Detta innebär exempelvis att den med flit lågupplösta spelplanen sträcks ut och blir suddig då man förstorar bilden, vilket onekligen gör spelet fulare och ökar färgdjupet. Dessutom var man tvungen att använda en ljuskälla som gjorde att färgerna ändrades, och gissningsvis ökades antalet färger ytterligare.
Ytterligare ett fel vi gjorde var att låta så kallade Achievements styra vårt slutresultat för mycket. Acheivements innebär vissa fördefinierade "krav" som inte är obligatoriska, men som ger ett plus i kanten. De 16 färgerna ökade tidsåtgången på grafiksidan. Utöver detta valde vi även att skapa ett spel som inte hade någon text. Således finns ingen förklaring av hur man spelar, ingen bakgrundsstory samt en svåröverskådlig score-skärm.
Även om vi begick flera misstag så är jag nöjd med slutresultatet. För även om vissa av de andra spelen hade snyggare grafik och innehöll mer imponerande tekniska bedrifter, anser jag att vårt spel var roligast att spela.
Så då var Gamejamet slut, men man är i alla fall några erfarenheter rikare. Erfarenheter som jag kommer utnyttja i framtida spelprojekt och framtida Game Jam.
Kommentarer
Trackback