Introduktion till 3D
I höstas lärde jag mig grunderna i att använda Maya under en kurs kallad Introduktion till 3D-modellering. Detta eftersom att jag anser mig själv ha en konstnärlig kvalitet som jag vill använda. Dessutom är det i dagsläget svårt att få arbete som designer. När jag valde högskoleutbildning var jag kluven om jag skulle plugga Dataspelsdesign eller Dataspelsgrafik, men efter övervägande valde jag design. Efter närmre övervägande och en tids studier har jag gjort valet att göra både och!
Så här gick det för mig under kursen.
1: Leksak
Första uppgiften gick ut på att göra en leksak av primitiver. Bild på folkan finns i Youtubeklippet längre ner (den fjärrstyrda folkan samt fjärrkontrollen). En lustig sak är att nästan hela bilen är gjord av bollar. Hytten är en boll, motorhuven är en boll, bagageluckan är en bill och skärmarna runtom är också bollar. Även om vissa grafiker hade sjukligt snygga leksaker, där bland annat en person hade gjort en extremt väldetaljerad Tigerpansarvagn, kan jag påstå att jag är milt sagt nöjd med den modellen. Speciellt med tanke på att jag hade två designerkurser samtidigt som denna kurs.
2: Fruktskål:

Den andra uppgiften jag gjorde var en fruktskål. Tanken var att vi skulle göra en fruktskål innehållandes frukter, plus att det ska stå på ett bord med en duk på. Hela objektet skulle göras med vektorer. Jag började med ett stereotypt träbord och fortsatte med en glasskål. Sedan tillkom de obligatoriska frukterna och slutligen duken. Trots att det inte fanns (uttalat, antagligen en miss av läraren som många utnyttjade) krav på att duken skulle hänga ner för kanten bestämde jag mig för att prova på. Inte så mycket för att stila som för att faktiskt lära mig hur man gör.
Sedan fortsatte jag med muggarna, som jag ett tag funderade på att fylla, men istället valde jag att göra ett par brinnande ljus. Hur smakfull bilden är kan diskuteras, men faktum kvarstår att jag är nöjd med resultatet.
3: Animationen
Den tredje uppgiften gick ut på att göra en tio sekunders animation. Av ren lathet valde jag att göra en animation där jag använder mig utav den lilla leksaksfolkan jag tidigare skapat. Jag sitter och animerar fjärrkontrollen och bilen och kommer sedan på att animationen är aptråkig. Jag kommer på vad jag skulle kunna göra för att förbättra den och bestämmer mig till slut att låta den bli påkörd av en riktig folka. Jag gör en kopia av bilen och ökar detaljrikedomen. Jag tar bort antennen, sätter dit fönster runt om och lägger på nya fälgar och hjul. Sedan animerar jag att folkan att köra in i leksaken, som flyger upp i luften och hamnar i diket. Men jag är fortfarande inte nöjd och väljer att sätta dit en modell till. Jag bygger en modell av min egna Toyota Celica, fast med andra fälgar och lite andra modifikationer. Det kanske inte märks, men i slutet av animationen står bilarna de fakto stilla. Det är istället kameran som åker mot Celican i slutet av animationen.
Folkafilm
4: Texturering:

Den fjärde uppgiften gick ut på att man skulle texturera ett objekt.
Till en början funderade jag på att texturera ett objekt jag redan gjort, men då jag tänkte efter så kunde ju ingen av bilarna textureras. Eventuellt hade jag kunnat slänga på en helrostig textur och göra dom till rat-racers. Istället valde jag att göra ett helt nytt objekt. Valet föll på en Colt 1911. Modellen är inte världens snyggaste, faktum är ju att det rör sig om ett hafsverk. Modellen gjordes på under en timme (kort tid för en så ovan modellerare som jag var då). Jag sökte sedan upp en gratis textur föreställande borstat stål, som jag satte på nästan hela vapnet, därefter satte jag en gratis trätextur på själva greppen. Jag använde även en annan trätextur som bumpmap. Det märks inte här, men manteln och avtryckaren är sepparata objekt, vilket i teorin innebär att jag skulle kunna animera den, men eftersom att modellen är så dålig kommer det aldrig att ske. Med tanke på vad uppgiften var anser jag dock att detta är ett bra resultat.
5: UV-mappning

Sista uppgiften gick ut på att skapa en UV-mappad huanoid karaktär. Jag började med att göra en rymdkrigare, men klantig som jag var började allting gå snett. En bra bit in i modelleringen insåg jag att jag måste ha gjort något allvarligt fel, då det fanns dubbla (och på vissa ställen även fyrdubbla) lager faces över hela modellen. Desperat försökte jag rädda situationen, men då jag läste igenom uppgiftsbeskrivningen såg jag en fatal miss jag gjort. Karaktären. I uppgiftsbeskrivningen var det angivet att karaktären ska ha ett ansikte med ögon, näsa och munn. Min rymdsoldat hade en hjälm. Med denna insikten bestämde jag mig för att börja om från scratch.
Valet föll på att göra en vanlig människa i en sliten skinnjacka och jeans. Denna gången gick allt mycket bättre. Modellen gick väl, även om jag hade stora svårigheter att få till ansiktet. Jag använde mycket referensbilder från internet för att ge ett så naturligt mänskligt utseende som möjligt, snarare än de perfekta vackra männsikorna som avbildas i spel. Han här har säckar under ögonen, rynkor i pannan, missfärgningar bland andra imperfektioner. Modellen är fortfarande väldigt lågpoly, men man förstår ändå att han knappast är modell. Jackan gjorde jag på ett lite annorlunda vis. Jag började med en helt mörkbrun jacka, varefter jag tog pennverktyget på låg opacitet och liten storlek och slängde ut streck av svart färg. Jackan blev svartare och svartare tills den bruna färgen nästan inte kunde lysa igenom alls.
Bilden ni ser ovan är tyvärr inte den slutgiltiga versionen, då jag framåt slutet började våga mig på att prova joxa mer med UV-mappen. Då försvann bland annat de konstiga vita axelvaddarna ni kan se.
Så vad kan jag säga som sammanfattning? Introduktion till 3D modellering är en otroligt kul och lärorik kurs som låter dig släppa fram dina konstnärliga sidor. Jag kan starkt rekommendera den till andra, oavsett om ni är designers som vill ha extra kompetens, eller om ni bara är konstnärliga själar som skulle vilja prova på 3D.
Så här gick det för mig under kursen.
1: Leksak
Första uppgiften gick ut på att göra en leksak av primitiver. Bild på folkan finns i Youtubeklippet längre ner (den fjärrstyrda folkan samt fjärrkontrollen). En lustig sak är att nästan hela bilen är gjord av bollar. Hytten är en boll, motorhuven är en boll, bagageluckan är en bill och skärmarna runtom är också bollar. Även om vissa grafiker hade sjukligt snygga leksaker, där bland annat en person hade gjort en extremt väldetaljerad Tigerpansarvagn, kan jag påstå att jag är milt sagt nöjd med den modellen. Speciellt med tanke på att jag hade två designerkurser samtidigt som denna kurs.
2: Fruktskål:

Den andra uppgiften jag gjorde var en fruktskål. Tanken var att vi skulle göra en fruktskål innehållandes frukter, plus att det ska stå på ett bord med en duk på. Hela objektet skulle göras med vektorer. Jag började med ett stereotypt träbord och fortsatte med en glasskål. Sedan tillkom de obligatoriska frukterna och slutligen duken. Trots att det inte fanns (uttalat, antagligen en miss av läraren som många utnyttjade) krav på att duken skulle hänga ner för kanten bestämde jag mig för att prova på. Inte så mycket för att stila som för att faktiskt lära mig hur man gör.
Sedan fortsatte jag med muggarna, som jag ett tag funderade på att fylla, men istället valde jag att göra ett par brinnande ljus. Hur smakfull bilden är kan diskuteras, men faktum kvarstår att jag är nöjd med resultatet.
3: Animationen
Den tredje uppgiften gick ut på att göra en tio sekunders animation. Av ren lathet valde jag att göra en animation där jag använder mig utav den lilla leksaksfolkan jag tidigare skapat. Jag sitter och animerar fjärrkontrollen och bilen och kommer sedan på att animationen är aptråkig. Jag kommer på vad jag skulle kunna göra för att förbättra den och bestämmer mig till slut att låta den bli påkörd av en riktig folka. Jag gör en kopia av bilen och ökar detaljrikedomen. Jag tar bort antennen, sätter dit fönster runt om och lägger på nya fälgar och hjul. Sedan animerar jag att folkan att köra in i leksaken, som flyger upp i luften och hamnar i diket. Men jag är fortfarande inte nöjd och väljer att sätta dit en modell till. Jag bygger en modell av min egna Toyota Celica, fast med andra fälgar och lite andra modifikationer. Det kanske inte märks, men i slutet av animationen står bilarna de fakto stilla. Det är istället kameran som åker mot Celican i slutet av animationen.
Folkafilm
4: Texturering:

Den fjärde uppgiften gick ut på att man skulle texturera ett objekt.
Till en början funderade jag på att texturera ett objekt jag redan gjort, men då jag tänkte efter så kunde ju ingen av bilarna textureras. Eventuellt hade jag kunnat slänga på en helrostig textur och göra dom till rat-racers. Istället valde jag att göra ett helt nytt objekt. Valet föll på en Colt 1911. Modellen är inte världens snyggaste, faktum är ju att det rör sig om ett hafsverk. Modellen gjordes på under en timme (kort tid för en så ovan modellerare som jag var då). Jag sökte sedan upp en gratis textur föreställande borstat stål, som jag satte på nästan hela vapnet, därefter satte jag en gratis trätextur på själva greppen. Jag använde även en annan trätextur som bumpmap. Det märks inte här, men manteln och avtryckaren är sepparata objekt, vilket i teorin innebär att jag skulle kunna animera den, men eftersom att modellen är så dålig kommer det aldrig att ske. Med tanke på vad uppgiften var anser jag dock att detta är ett bra resultat.
5: UV-mappning

Sista uppgiften gick ut på att skapa en UV-mappad huanoid karaktär. Jag började med att göra en rymdkrigare, men klantig som jag var började allting gå snett. En bra bit in i modelleringen insåg jag att jag måste ha gjort något allvarligt fel, då det fanns dubbla (och på vissa ställen även fyrdubbla) lager faces över hela modellen. Desperat försökte jag rädda situationen, men då jag läste igenom uppgiftsbeskrivningen såg jag en fatal miss jag gjort. Karaktären. I uppgiftsbeskrivningen var det angivet att karaktären ska ha ett ansikte med ögon, näsa och munn. Min rymdsoldat hade en hjälm. Med denna insikten bestämde jag mig för att börja om från scratch.
Valet föll på att göra en vanlig människa i en sliten skinnjacka och jeans. Denna gången gick allt mycket bättre. Modellen gick väl, även om jag hade stora svårigheter att få till ansiktet. Jag använde mycket referensbilder från internet för att ge ett så naturligt mänskligt utseende som möjligt, snarare än de perfekta vackra männsikorna som avbildas i spel. Han här har säckar under ögonen, rynkor i pannan, missfärgningar bland andra imperfektioner. Modellen är fortfarande väldigt lågpoly, men man förstår ändå att han knappast är modell. Jackan gjorde jag på ett lite annorlunda vis. Jag började med en helt mörkbrun jacka, varefter jag tog pennverktyget på låg opacitet och liten storlek och slängde ut streck av svart färg. Jackan blev svartare och svartare tills den bruna färgen nästan inte kunde lysa igenom alls.
Bilden ni ser ovan är tyvärr inte den slutgiltiga versionen, då jag framåt slutet började våga mig på att prova joxa mer med UV-mappen. Då försvann bland annat de konstiga vita axelvaddarna ni kan se.
Så vad kan jag säga som sammanfattning? Introduktion till 3D modellering är en otroligt kul och lärorik kurs som låter dig släppa fram dina konstnärliga sidor. Jag kan starkt rekommendera den till andra, oavsett om ni är designers som vill ha extra kompetens, eller om ni bara är konstnärliga själar som skulle vilja prova på 3D.
Kommentarer
Trackback