Fenix - Flygvapnet återuppstår (del 1)
Idag är flygvapnet, eller i största allmänhet försvarsmakten i en problematisk tid. Nedskärningar efter nedskärningar sker. Det ser mörkt ut om man hoppas att Saab ska utveckla ett nytt jaktplan till. Men mitt i dessa orostider känns det bra om någon kan visa folk ett "what-if" koncept.
Planet har fått namnet Fenix på grund av sina likheter med Draken. Samtidigt härstammar namnet från det faktum att flygplanet innebär att Flygvapnet (och även Saab) återuppstår i och med detta plan.
Modellen började med en simpel skiss:

Vingarna är tagna direkt från Draken, medan nosen och motorerna är tagna från Gripen. Detta grundar sig i att jag anser att J35 var det vackraste flygplanen som någonsin flugit, och att Gripen faktiskt visar hur ett modernt plan ska se ut. Tanken med planet är att det ska vara ett stealthigt bombplan/interceptor. Från början var modellen tänkt att fungera i Thirdwires flygsimulatorer (Wings over Europe, Wings over Israel, Strike Fighters etc). Men eftersom att jag inte kunde hitta någon vettig tutorial för att göra detta bestämde jag mig mycket senare för att göra det till en animation.

En bild från sidan. Som synes är planet längre än JAS 39, samtidigt som att man ser likheterna med lillebror tydligt. Fronten är identisk, samtidigt som planet är lika smalt.

Som ni ser har stjärtfenan försvunnit till denna versionen. Detta beror på att fenor känns ostealthiga. Kanske det återkommer någon dag, men då detta är tänkt att vara stealthigt och snabbt har som sagt valet tagits att plocka bort dessa. Här syns även att jag inte riktigt kopierat Drakens luftintag. För att ge mer luftflöde, vilket krävs i en dubbelmotorig kärra, och för att öka stealthegenskaperna (eller ja, för att få det att se mer stealthigt ut) valde jag att göra stora, kantiga luftintag. Dessa luftintag är så stora att de faktiskt når ända ner till "golvet" på planet.
Vad som även kan ses är att det finns hål precis bakom luftintagen och att huggtänder tillkommit. Detta beror på att jag upptäckt att Saab hade ett förslag på att göra en ytterligare förbättrad variant av Draken i väntan på Gripen, en version som skulle göra Draken till ett JAS-plan. Det som syntes på de otydliga bilderna var att planet skulle ha huggtänder och utfällbara nosvingar. Nosvingarna var tänkta att öka styrförmågan vid lägre hastigheter.

Här kan ni se att modellen är klar och att textureringen inletts. Till en början var tanken att planet skulle målas som Gripen (eller så som Viggen och Draken målades innan pension), det vill säga en helgrå kropp, med mer mörkgråa märkningar och en vitare nos. Efter ett tag insåg jag att det skulle vara för enkellt och trist, så besluget föll istället på att måla det mer i stil med de äldre attackviggarna, det vill säga camomönster och svarta kanter, med blågula flygvapensigill och röda siffror. Camomönstret föll naturligtvis på m/90, det camouflagemönster som är så typiskt för den svenska försvarsmakten. Vad som tyvärr inte syns här är att jag senare gjorde en modell för piloten med tillhörande stol. Denna gjorde jag med hjälp av en fototextur. Ja, det är oprofessionellt och dittan och dattan, men det gav goda och snabba resultat.
Projektet fortgick härifrån och kom så långt att modellen och textureringen var tillfredsställande snygg. Jag hade animerat klart allting då det som inte får hända inträffade. Jag sparade, satte igång Batch Render och gick på krav Maga. Då jag hade kommit tillbaka fick jag ett felmeddelande att renderingen avbröts. Då jag sedan försökte göra överhuvudtaget någonting fick jag ett felmeddelande om att RAM-minnet var slut. Jag klickade OK, och Maya stängdes ner. Jag stänger av datorn och försöker göra en ny Batch Render på en annan dator, men då jag försöker med detta är filen korrupt.
Är detta slutet för projektet? Nej, Fenix kommer att stiga upp ur askan och visa alla vad den går för. Och det redan imorgon!

Detta är marken som planen var tänkta att flyga över (och flög över innan allt gick åt pipan). Detta är en serie sattelitbilder från Google Maps som har satts ihop med hjälp av Photoshop. För att ge området liv bestämde jag mig för att skapa nivåskillnader, bland annat sjunker kusten ner i en oceanmappad plane. Då jag inte vet hur man gör en skybox "på riktigt" i Maya gjorde jag en sfär som jag satte en textur på.
Var beredda på del två, som utkommer när animationen blir klar, förhoppningsvis innan sommaren.
Planet har fått namnet Fenix på grund av sina likheter med Draken. Samtidigt härstammar namnet från det faktum att flygplanet innebär att Flygvapnet (och även Saab) återuppstår i och med detta plan.
Modellen började med en simpel skiss:

Vingarna är tagna direkt från Draken, medan nosen och motorerna är tagna från Gripen. Detta grundar sig i att jag anser att J35 var det vackraste flygplanen som någonsin flugit, och att Gripen faktiskt visar hur ett modernt plan ska se ut. Tanken med planet är att det ska vara ett stealthigt bombplan/interceptor. Från början var modellen tänkt att fungera i Thirdwires flygsimulatorer (Wings over Europe, Wings over Israel, Strike Fighters etc). Men eftersom att jag inte kunde hitta någon vettig tutorial för att göra detta bestämde jag mig mycket senare för att göra det till en animation.

En bild från sidan. Som synes är planet längre än JAS 39, samtidigt som att man ser likheterna med lillebror tydligt. Fronten är identisk, samtidigt som planet är lika smalt.

Som ni ser har stjärtfenan försvunnit till denna versionen. Detta beror på att fenor känns ostealthiga. Kanske det återkommer någon dag, men då detta är tänkt att vara stealthigt och snabbt har som sagt valet tagits att plocka bort dessa. Här syns även att jag inte riktigt kopierat Drakens luftintag. För att ge mer luftflöde, vilket krävs i en dubbelmotorig kärra, och för att öka stealthegenskaperna (eller ja, för att få det att se mer stealthigt ut) valde jag att göra stora, kantiga luftintag. Dessa luftintag är så stora att de faktiskt når ända ner till "golvet" på planet.
Vad som även kan ses är att det finns hål precis bakom luftintagen och att huggtänder tillkommit. Detta beror på att jag upptäckt att Saab hade ett förslag på att göra en ytterligare förbättrad variant av Draken i väntan på Gripen, en version som skulle göra Draken till ett JAS-plan. Det som syntes på de otydliga bilderna var att planet skulle ha huggtänder och utfällbara nosvingar. Nosvingarna var tänkta att öka styrförmågan vid lägre hastigheter.

Här kan ni se att modellen är klar och att textureringen inletts. Till en början var tanken att planet skulle målas som Gripen (eller så som Viggen och Draken målades innan pension), det vill säga en helgrå kropp, med mer mörkgråa märkningar och en vitare nos. Efter ett tag insåg jag att det skulle vara för enkellt och trist, så besluget föll istället på att måla det mer i stil med de äldre attackviggarna, det vill säga camomönster och svarta kanter, med blågula flygvapensigill och röda siffror. Camomönstret föll naturligtvis på m/90, det camouflagemönster som är så typiskt för den svenska försvarsmakten. Vad som tyvärr inte syns här är att jag senare gjorde en modell för piloten med tillhörande stol. Denna gjorde jag med hjälp av en fototextur. Ja, det är oprofessionellt och dittan och dattan, men det gav goda och snabba resultat.
Projektet fortgick härifrån och kom så långt att modellen och textureringen var tillfredsställande snygg. Jag hade animerat klart allting då det som inte får hända inträffade. Jag sparade, satte igång Batch Render och gick på krav Maga. Då jag hade kommit tillbaka fick jag ett felmeddelande att renderingen avbröts. Då jag sedan försökte göra överhuvudtaget någonting fick jag ett felmeddelande om att RAM-minnet var slut. Jag klickade OK, och Maya stängdes ner. Jag stänger av datorn och försöker göra en ny Batch Render på en annan dator, men då jag försöker med detta är filen korrupt.
Är detta slutet för projektet? Nej, Fenix kommer att stiga upp ur askan och visa alla vad den går för. Och det redan imorgon!

Detta är marken som planen var tänkta att flyga över (och flög över innan allt gick åt pipan). Detta är en serie sattelitbilder från Google Maps som har satts ihop med hjälp av Photoshop. För att ge området liv bestämde jag mig för att skapa nivåskillnader, bland annat sjunker kusten ner i en oceanmappad plane. Då jag inte vet hur man gör en skybox "på riktigt" i Maya gjorde jag en sfär som jag satte en textur på.
Var beredda på del två, som utkommer när animationen blir klar, förhoppningsvis innan sommaren.
Kommentarer
Postat av: Vendela
Tycker mycket om det du skrivit! Roligt att se lite schyssta grejer och inte bara det generella sakerna som man kan se om varenda dag. ;)
Trackback