Battle_of_Wizna_v1
Den 7:e September 1939 inleddes ett av de blodigaste slagen i världshistorien. Runt det Polska samhället Wizna stred 700 illa utrustade Polacker desperat mot 40 000 Tyska soldater som fick understöd av artilleri, pansar och flyg. För att höja stridsmoralen beslutade den Polska generalen Wladyslav Raginis att inte fly, utan att segra eller gå under med sina soldater. Slaget pågick i tre dagar. Ett litet antal Polska soldater flydde, och ytterligare ett litet antal gav sig. Idag uppskattas det att det dog 40 tyskar för varje Polack.
Kort innan betareleasen av min förra bana, Sweden, fick jag höra om slaget genom Sabbatons låt 40:1. Jag bestämde mig snabbt att skapa banan. Genom Wikipedia fick jag en karta över alla Polska bunkrar och Tyska framryckningar. Jag valde att fokusera runt slaget i Krupiki, dels för att det fanns en stor koncentration bunkrar där, dels för att Google maps hade betydligt mer högupplösta bilder där än i själva Wizna.
Kort innan betareleasen av min förra bana, Sweden, fick jag höra om slaget genom Sabbatons låt 40:1. Jag bestämde mig snabbt att skapa banan. Genom Wikipedia fick jag en karta över alla Polska bunkrar och Tyska framryckningar. Jag valde att fokusera runt slaget i Krupiki, dels för att det fanns en stor koncentration bunkrar där, dels för att Google maps hade betydligt mer högupplösta bilder där än i själva Wizna.
En central tanke runt banan var autentitet. Utifrån bilder och kartor insåg jag att Polackerna var tungt nergrävda, med bunkrar, byggnader och långa skyttegravar. Tyskarna å andra sidan hade inte dessa fördelar.
En faktor som förhindrade att banan blev mer realistisk var just hur området såg ut i verkligheten. Krupiki är ett stort jordbrukssamhälle, marken är väldigt plan. Detta innebär att jag egentligen borde bygga ut banan flera kilometer runt det spelbara området. Dessutom är byn Krupiki som en avlång gata som ligger på en linje mot tyskarna, vilket innebär att det skulle vara otroligt svårt att hålla linjen med 16 spelare på den allierade sidan. Snarare skulle det behövas 50 spelare på den Polska sidan. Då DoD inte har stöd för 100 spelare har jag tvingats vara kreativ. Banan krymptes till ungefär hälften av sin från början planerade bredd med hjälp av en osynlig vägg för att förbättra balansen och göra slagen mer intensiva. På den västliga sidan var valet lätt, jag slängde på skog, som det faktiskt fanns. Efterhand insåg jag att jag fick lägga till en skog även i sydlig riktning och senare även i nordlig riktning. Nu hade jag skog nästan hela vägen runt, och där jag inte hade skog hade jag en bra bit åker bara för att banan inte ska sluta för abrupt. Effekten fyllde dock inte sitt syfte, så det jag fick göra var att lägga på en dimma.
Senare insåg jag att jag kan använda dimman för att balansera banan. Utan dimman var det möjligt för en prickskytt att stå uppe i huset eller inuti bunkern och skjuta tyskarna direkt vid spawn. Dimman har ett maxavstånd precis lagom för att tyskarna ska känna sig någorlunda trygga från att dödas kort efter spawn. Solen är dessutom lagd så att tyskarna befinner sig i skugga medan de allierade alltid befinner sig i ljus. Solen har även en bländande effekt på dem som står i bunkern.
Jag insåg snabbt att banan fortfarande inte skulle vara balanserad. Tyskarna skulle ju få springa över en stor öppen yta för att ta kontrollpunkter, som de sedan får svårt att försvara. Jag bestämde mig för att göra om banan till en så kallad push-typ, det vill säga att Tyskarna bara ska framrycka, och inte behöva bry sig om att försvara punkterna. Alltså ändras banan på ett sådant vis att de allierade inte kan återta förlorade punkter. Därtill slängde jag in en timer på 25 minuter: om Tyskarna inte tar alla punkter inom den tiden har de allierade funnit.
Banan befinner sig just nu i ett Beta-stadie, där jag lagt ut en inte allt för genomarbetad version av banan i syfte om att få feedback att förbättra kartan.
Du kan ladda ner den här.
Kommentarer
Trackback